بهبود فیتنس قبل از بارداری می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد

3 آوریل 2018- بر اساس گزارش مطالعه ی محققان دانشگاه آیووا، زنانی که قصد بارداری دارند، می توانند با افزایش تناسب اندام پیش از بارداری، خطر ابتلا خود را به دیابت بارداری 21 درصد کاهش دهند.
محققان دانشگاه آیووا در تلاش برای نشان دادن مزایای فعالیت بدنی قبل از بارداری، 1333 زن را برای بیش از 25 سال (بین سالهای 1985 تا 2011)، مورد بررسی قرار دادند.
همچنین از شرکت کنندگان خواستند تا به طور منظم در مورد باردار شدن خود و اینکه به دیابت بارداری مبتلا شده اند، گزارشی ارائه دهند، همچنین در این مطالعه از آنها تست فعالیت ورزشی گرفته شد.
تیم تحقیقاتی با بررسی این داده ها، ابتلای 164 نفر از زنان شرکت کننده در این مطالعه را به دیابت بارداری ثبت کرد. آنالیز این اطلاعات نشان داد خطرابتلا به دیابت بارداری، در زنانی که از سطح آمادگی جسمانی بالاتری(higher fitness levels) قبل از بارداری برخوردار بودند، 21٪ کمتر است.
محقق این مطالعه دکتر Kara Whitaker گفت: زنان در دوران بارداری توجه زیادی به آنچه می خورند و انجام ورزش دارند، اما این مطالعه نشان می دهد که زنان باید قبل از بارداری، این رفتارهای سالم را بصورت عادات صحیح شیوه ی زندگی در خود نهادینه و تقویت کنند.
او افزود: ما انتظار داریم این کاهش را در خطر ابتلا به دیابت بارداری مشاهده کنیم، اگر زنان به طور متوسط تناسب اندام خود را بهبود دهند- برای مثال، از تناسب اندام متوسط به تناسب اندام خوب دست یابند-، این نکته بسیار مهم است که قبل از بارداری به تناسب اندام خوب برسند.
در انگلستان، وزارت بهداشت به مردم توصیه می کند حداقل 30 دقیقه تمرین ورزشی با شدت متوسط مانند دوچرخه سواری و پیاده روی سریع ​​را پنج بار در هفته انجام دهند.
دکتر اریکا گاندرسون، از Kaiser Permanente در کالیفرنیا شمالی ، که همچنین در این تحقیق شرکت داشت، گفت: این یافته ها نشان دهنده ی مزایای بهداشتی فراتر از کاهش خطر ابتلا به دیابت حاملگی است، عوامل خطر متابولیک، در بسیاری از زنانی که باردار شده و سپس به دیابت بارداری(GDM) مبتلا می گردند، قبل از بارداری بالا بوده است. فعالیت بدنی قبل از بارداری ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری، از طریق افزایش متابولیسم گلوکز و جلوگیری از اضافه وزن کمک کند. نتایج این پژوهش در مجله ی Medicine &Science in Sports &Exercise منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/apr/improving-fitness-before-pregnancy-could-lower-gestational-diabetes-risk-98218208.html